Jak koupit nebo prodat web a na co si dát pozor?

Jak koupit nebo prodat web a na co si dát pozor?

Koupení webu je skvělý způsob, jak začít s affiliate marketingem a jak nastartovat své online podnikání. Koupí rozběhnutého webu přeskočíte úvodní dobu (klidně několik měsíců), kdy má Google nový web v takzvaném Sandboxu, kde čeká na indexování. Prodejem webu zase můžete získat zajímavé prostředky na rozjezd něčeho většího. Jak nejlépe prodat nebo koupit web? To se dozvíte v tomto článku.

Koupě webu

Proč kupovat web?

Proč vlastně kupovat rozběhlý web? U nových domén trvá nějakou dobu, než si Google web zpracuje. Jedna teorie tvrdí, že Google má Sandbox, ve kterém jsou všechny nové weby. Ty jsou v takové zkušební době. Google je prostě nepustí mezi nejlepší výsledky vyhledávání. Během této doby si Google doménu testuje a zjišťuje, co je na ní za obsah. Zkušební doba trvá u nových domén klidně několik měsíců. Vyhnout se jí nelze, jedině koupí staršího webu. Navíc nákupem rozběhlého webu získáte doménu s nějakým odkazovým profilem, díky kterému má doména lepší hodnocení a lepší pozice oproti nové doméně.

Na co si dát pozor při nákupu webu

1. Množství článků a jejich délka

obsah je král

Samozřejmě tady mluvíme o kvalitě obsahu. Delší obsah se lépe prosazuje ve výsledcích vyhledávání (je SEOfriendly). Delší články mají většinou lepší informační hodnotu. Čím více článků na webu je, tím je to samozřejmě lepší, ale je to trochu alchymie, protože velký počet článků nikdy nezaručuje, že jde o kvalitní web. Články musí být dobře zpracované. Krátký a dobře zpracovaný článek jde jednoduše rozšířit, ale brak se musí vždy přepsat od základu. A to je práce navíc.

Tip: U kupovaného webu se začtěte do několika článků a zvažte jejich informační přínos. Krátké články nejsou mínusem, ale musí být dobře zpracované.

2. Stáří webu a jeho trendovost

Než se pustíte do vyjednávání o ceně webu, tak si projeďte kupovaný web nějakým SEO nástrojem. Ten vám ukáže, na jaká klíčová slova se web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. V ideálním případě požádejte o přístup do Google Search Console, kde uvidíte v přehledu prokliky z vyhledávání a také to, zda Google web nepenalizuje. 

3. Zpětné odkazy

Zpětné odkazy jsou ještě větší alchymie, než obsah. Nenechte se ošálit ratingem domény. Domain rating se dá dost jednoduše oklamat. U českých domén a projektů si dávejte pozor zejména na odkazy ze zahraničních domén a také na odkazy z různých katalogů jako nejlepsispolehlivafirma.cz, firmyzive.cz a podobně.

Tip: Pro první rychlou kontrolu odkazového profilu si doménu prolustrujte bezplatným nástrojem Ahrefs Backlink Checker. Projděte si pár odkazů a hodnoťte tyto věci: je obsah relevantní k obsahu kupovaného webu, je odkazující web kvalitní, nevedou na doménu odkazy z porna, nevedou na doménu pouze odkazy z nekvalitních katalogů?

4. Zdroj a počet návštěv

zdroje návštěvnosti webu

Než koupíte web, tak požadujte přístup do Google Analytics a Google Search Console. Dávejte si pozor na zdroje návštěvnosti. Především na placenou návštěvnost, návštěvy ze sociálních sítí, z e-mailingu, z podivných odkazujících webů nebo například ze Seznam feedu. Organická návštěvnost svědčí o zdraví domény. Nejde tvrdit, že ostatní zdroje návštěvnosti jsou špatné, ale pokud je velký počet návštěv například ze sociálních sítí, tak pak by měl být zdrojový kanál návštěvnosti součástí prodeje nebo byste si měli s prodejcem domluvit pravidla pro další propagaci webu na tomto kanále.

5. Zdroje příjmů

Zaběhlý web už může mít nějaké výdělky. Ať už z affiliate marketingu, ze zobrazování reklamy nebo z prodeje PR článků. Na PR články pozor, protože koupit vyloženou PR farmu (web, kde jsou pouze PR články) určitě nechcete. Zdroje a výše příjmů samozřejmě zvyšují cenu webu, proto si dejte pozor na to, odkud příjmy jsou a za jak dlouhý časový interval jsou.

6. Závazky

Domluvené předchozí obchody (guest posty, PR články, výměny odkazů, atp..), které musíte zachovat. Jsou to prostě všechno závazky, které jsou vázané na doménu/projekt a musíte s nimi počítat.

7. Trendovost a potenciál trhu

Zde si pohlídejte zejména sezónnost, kdy například u projektu o plážové výbavě musíte počítat s tím, že vám přes zimu klesne návštěvnost i výdělky z projektu. Pozor si také dejte na trendy. Před lety byly trendem DVD nosiče, ale dnes po nich neštěkne ani pes.

Covid krize zase přinesla mnoho webů s touto tématikou. Tyto weby vydělávaly na covid testech, rouškách a respirátorech. Na začátku to generovalo spoustu peněz, ale teď to nikoho nezajímá.

8. Na čem je web postavený

open source technologie webu

Je to opensource systém jako WordPress, Joomla, Drupal nebo naopak komerční řešení typu Wix, Webnode, Shoptet? WordPress je jednoduché spravovat, ale u ostatních musíte počítat například s náklady na vývojáře a jiné specialisty.

Administrativa při nákupu webu

Určitě se vždy vyplatí mít všechno ošetřené nějakou smlouvou. Jejich vzory jsou k nalezení všude po internetu. Smlouva vymezuje různé závazky, licence a jiné věci. 

autorská práva

Když už mluvíme o licencích, tak je dobré zmínit autorský zákon, na který se zapomíná. Pokud totiž majitel sám psal obsah webu nebo na to měl najaté copywritery, tak autorství těchto textů právně náleží jejich tvůrcům. V nejhorším případě se vám pak může stát, že si copywriter za rok vzpomene a napíše vám, ať texty stáhnete. Dejte si pozor na smluvní ošetření o výhradním užívání licenčních práv na obsah.

Do obsahu musíme počítat i obrázky a jiná média. Pokud jsou obrázky z placených obrázkových bank, tak si pohlídejte všechny licence k těmto médiím.

Prodej webu

Proč prodat web?

Důvodů může být nespočet, ale mezi validní důvody prodeje určitě patří získání hotovosti pro další projekty. Jedním z nejčastějších důvodů bývá vyhoření nebo spíš vyčerpání múzy. To je stav, kdy máte pocit, že jste na webu dosáhli svého maxima a je čas jít na jiný projekt.

Na co si dát při prodeji pozor?

Pokud se s kupujícím neznáte osobně, tak se snažte získat celou částku za web okamžitě nebo alespoň v prvním roce od prodeje (u větších částek). Samozřejmě je potřeba mít to podchycené ve smlouvě. 

Před prodejem si projděte všechny affiliate programy a nechte si vyplatit provize. Toto si pohlídejte hlavně v případě, že jsou součástí prodeje také účty v těchto programech.

Nesmíte zapomenout ani na revizi nástrojů, šablon, licencí, účtů vázaných na e-mailovou adresu projektu a podobně. To jsou věci, o které s největší pravděpodobností přijdete, takže si je vyřešte dřív, než bude pozdě.

Jak zvýšit cenu webu?

z ceho se sklada cena webu

Transparentní zdroje návštěvnosti

Z našeho pohledu by měla být většina návštěvnosti z vyhledávačů, ale je dobré mít ji diverzifikovanou z různých referralů jako sociální sítě, z odkazů, z e-mailů, a dobrým ukazatelem je také přímá návštěvnost.

Rozložení příjmů

Být zapojení a aktivní ve více affiliate programech, ale mít celkově více zdrojů příjmů. To je pro kupce vždy lepší, protože má větší jistotu, že se mu podnikání nepoloží výpadkem jednoho nebo dvou zdrojů příjmů, kdy například skončí nějaký affiliate program.

Aktivní databáze kontaktů

Pokud máte úzce specializovanou niku (téma), tak je dobré budovat emailovou databázi a s tou databází dále pracovat. To znamená komunikovat se čtenáři. Taková databáze aktivních odběratelů má vysokou hodnotu pro kupujícího i pro projekt.

Kvalitní a pestrý obsah webu

Nebýt obyčejným magazínem produkujícím kvantum obsahu, ale mít další přidanou hodnotu pro čtenáře. Tou přidanou hodnotou mohou být různé kalkulačky, promakané infografiky, webové nástroje, unikátní, a hlavně užitečné tipy, nebo cokoliv dalšího pro návštěvníky projektu užitečného.

Dobré technické provedení webu

Web by měl být technicky dobře vyladěný. V základu to znamená mít ošetřené chybové stránky jako 404, přesměrování 301, nemít chyby v šabloně, nemít nefunkční tlačítka a tak dále. 

Kde prodat web?

Můžete si dát například inzerát na WebTrh, Bazar webů nebo do specializovaných facebookových skupin jako Prodej www a eshopů CZ/SK. To je dobrý začátek. 

Daleko lepší je však oslovit přímou konkurenci. Pokud nemá zájem, tak pak vyzkoušejte specializovaná fóra, affiliate skupiny na Facebooku. Zkuste se zeptat i v samotných affiliate programech, protože affiliate manager může mít kontakty na případné zájemce. 

Kontaktovat můžete i nás na info@affilbox.cz a my vám zkusíme kupce zprostředkovat.

Tip: V případě, že prodáváte web za vyšší částku, tak si připravte nějakou prezentaci s důležitými daty. Tím jednak ulehčíte práci sobě, protože nebudete muset odpovídat na XX stejných dotazů od různých kupců, ale také navnadíte správnou cílovku.

Cena webu a jak se tvoří (u affiliate webů)

výpočet ceny webu

Cena webu se většinou tvoří multiplikátorem průměrného měsíčního čistého zisku. Multiplikátor je od 20 násobku až po 35-40 násobek (průměr se počítá za 6, případně za 12 měsíců provozu webu). 

Pozor na to, abyste kupovali web skutečně za násobky čistého zisku, který je osekaný o veškeré náklady na obsah, provoz a podobně. Do nákladů se počítá také práce majitele webu. Sice to není peněžní náklad, ale tento čas se také musí brát v úvahu.

Napište komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..